Apr 11, 2008

Dugaan dan keimanan

Junaid al-Baghdadi ra telah berkata,
"Bala merupakan pelita orang arif, menyedarkan orang murtad, memperbaiki orang mukmin dan menghancurkan orang yang lengah (lupa). Tidak seorangpun akan mendapat manisnya iman sebelum dia ditimpa bala, rela dan sabar."

Hendaklah orang yang berakal taat kepada Allah dengan takut dan ikhlas. Redha dengan keputusanNya. Sabar atas balaNya. Syukur atas nikmatNya serta menerima atas pemberianNya.

Ibnu Aththok berkata,
"Akan terbukti keteguhan dan pembohongan seorang hamba sewaktu berlakunya bencana mahupun kemakmuran. barangsiapa bersyukur disaat makmur, tetapi mengeluh bila ditimpa bencana, jelas dia orang yang dusta. Meskipun orang yang mempunyai segudang ilmu, tetapi mengeluh jika terkena angin bencana, sungguh tidak berguna ilmu dan amalannya. Allah telah berfirman dalam Hadis Qudsi : 'Barangsiapa tidak rela dengan keputusanKu dan tidak bersyukur pula dengan pemberianKu, hendaklah dia cari Tuhan selain Aku!'"

Nota: Setiap insan punya dugaan tersendiri. Jangan mengeluh, jangan bersedih. Sesungguhnya bila Allah turunkan bala, itu tandanya Allah sayangkan hambaNya. Dia mahu kita bangkit dari lena yang panjang, tersedar dari mimpi indah yang melalaikan. Mungkin tika kita leka diulit kesenangan, kita lupa bahawa kita ada tugas lain yang perlu dilaksanakan. Tugas/Tanggungjawab kita sebagai hamba Allah yang diamanahkan...

"Ya Allah, Ya Jabbar, perelokkan dan berbaikilah hati dan jiwakuku dari segala kerosakan yang disebabkan oleh kelemahananku. Hidupkanlah aku dalam iman, matikan aku dalam iman, bangkitkan aku dengan iman dan masukkan aku kesyurga bersama-sama iman. Permudahkanlah kembaraku untuk mencari dan memiliki cintaMu, dan berikan aku keupayaan untuk bertahan menangani segala takdir yang Kau tetapkan untukku. Jadikan aku hamba yang bersyukur dengan anugerahMu dan redha dengan segala pemberianMu. Berkatilah kehidupanku, keluargaku, saudara-saudaraku, sahabat-sahabatku dan kenalan seagamaku. Amin."

No comments: