Apr 8, 2008

Allah berikan...

Di kisahkan bila Iblis dihalau kerana mendurhakai perintah Allah yang mahukan dia tunduk pada Adam, maka Iblis berkata:
“Ya Tuhan, Kau keluarkan aku kerana Adam. Aku tiada kuasa keatasnya, kecuali dengan kekuasaanMu“.
Lalu Allah berkata,“Engkau Ku-kuasakan atasnya. Yakni, atas anak cucunya.“
Kerana para nabi selamat dari hasutan iblis, iblis berkata, “Berilah aku kuasa lagi.“
Allah berkata, “Setiap kali mereka beranak, kau pun beranak.“
Iblis memohon, “Berilah aku lagi.“
Allah berkata. “Jeratlah mereka dengan tipu daya. Temanilah mereka dengan harta dan anak. Sesatkan mereka dalam agama dan perbuatan yang batil. Perbuatlah sekehendakmu!“

Lalu Adam berkata, “Ya Tuhanku, Engkau telah berikan kuasa kepada iblis terhadap, maka aku tidak boleh menghalanginya kecuali dengan pertolonganMu.
Allah berkata, “Setiap umatmu akan dijagai oleh Malaikat.“
Adam memohon lagi, “Tambahilah aku.“
Allah berkata lagi, “Aku terima taubat mereka selagi mereka masih hidup.“
Adam berkata,“Tambahkanlah aku.“
Allah berkata lagi, “Aku ampuni mereka dan aku tidak mengira segala dosa yang dilakukan.“
Adam berkata lagi, “Baiklah, aku merasa senang sekarang.“

Kemudian iblis berkata, “Ya Tuhanku, Kau jadikan utusan kepada manusia dan kau berikan kitab. Maka siapakah utusanku dan apakah kitabku?“
Allah berkata, “Utusanmu tukang tenung dan kitabmu perangai buruk, hadismu bohong, quranmu syair, tukang azanmu seruling, masjidmu pasar, rumahmu tandas, makananmu sesuatu yang tidak disertakan dengan namaKu, minumanmu adalah yang memabukkan dan perangkapmu adalah perempuan.“

Note : Sesungguhnya terlalu banyak dugaan kepada umat akhir zaman kerana iblis dan syaitan semakin ramai untuk menghasut kita anak cucu Adam. Harta dan anak, sesungguhnya ia adalah anugerah, namun ia juga dugaan yang akan melalaikan kita dari mendekati Allah. Kesibukan, leka bekerja mencari harta kekayaan dan menguruskan anak, andai keterlaluan dalam memberikan perhatian kepada 2 unsur ini, akan memenangkan iblis yang misinya mahu menyesatkan manusia. Agama memberikan panduan tapi, jangan mudah merasa puas dgn title Islam yang ada pada kita kerana walaupun dalam agama, iblis tetap diberi kuasa untuk menyesatkan kita, lalu seharusnya kita berhati-hati agar tidak tersalah memilih pegangan dan fahaman.

"Ya Allah, selamatkanlah kami umat Islam dari segala tali yang syaitan gunakan untuk menarik kami menyertai mereka di neraka. Amin."

No comments: