Jun 12, 2008

Munafik

Rasulullah S.A.W. pernah bersabda yang bermaksud;

"Ada empat perkara sesiapa melakukannya, bererti dia munafik tulen, tapi orang lain mengira dia mukmin, iaitu ketika berkata dia bohong, ketika berjanji dia mengingkari, ketika dipercayai dia khianat dan ketika bertengkar dia lancang."

Sesetengah hukama mengatakan, "Orang yang paling dekat dengan kemunafikan ialah orang yang mengira dirinya bebas dari kemunafikan."

Huzaifah berkata; "Orang munafik saat ini lebih banyak daripada zaman Rasulullah SAW. Ketika itu mereka merahsiakannya, tetapi kini mereka melahirkannya. Kemunafikan ini melawan kebenaran iman. Yang paling jauh dari kemunafikan adalah orang yang takut kepadanya. Sedangkan yang paling dekat dengannya adalah orang yang merasakan diri terbebas darinya."

Kemunafikan ada dua. Pertama, keluar daripada agama dan menjadi kafir, lalu masuk neraka bersama mereka dan abdi di sana. Kedua, kemunafikan yang hanya menyeret seseorang ke neraka saqar atau mengurangi darjat luhur dan jatuh dari darjat orang-orang siddiqin.

~Petikan daripada buku Penenang Jiwa
Terjemahan Kitab Mukashafah Al Qulub~


Nota : Seringkali kedengaran ungkapan munafik dilabelkan kepada individu tertentu tanpa memahami kesemua ciri-ciri yang terdapat pada seorang munafik itu. Hati-hatilah bila berkata kerana mungkin yang menuduh itu lebih dekat kepada kemunafikan berbanding dengan yang dituduh.

"Ya Allah Ya Quddus, bersihkanlah hati dan jiwaku dari sifat-sifat yang Kau murkai, dari sikap-sikap yang Kau benci. Lindungilah daku dari kejahatan yang ada dalam diri dan juga dari makhluk ciptaanMu yang lain. Aku lemah Ya Allah, bantulah daku, lindungilah daku..."

No comments: