Jun 15, 2008

Kecantikan... dimana letaknya?

Rasulullah pernah ditanya, "Dimanakah letaknya kecantikan itu?"
Baginda menjawab, "Dalam perkataan yang lembut, menampakkan keceriaan dan senyum. Siapa berjumpa orang dengan wajah berseri dan melayaninya pula dengan akhlak yang mulia, tentu orang sekitarnya akan segan dan teman-teman memuji."

Rasulullah sendiri selalu berdoa, "Ya Allah, sebagaimana Engkau telah mengelokkan rupaku, maka elokkanlah akhlakku." (Ini adalah doa yang perlu diamalkan dan dibaca ketika melihat wajah di cermin.)

Baginda juga bersabda; "Akhlak buruk akan merosakkan amal sebagaimana cuka merosakkan madu."

Dipermulaan solat, Rasulullah SAW berdoa; "Ya Allah, tunjukkan aku kepada akhlak yang mulia. Tiada yang menunjukkan jalan kepada akhlak yang mulia itu melainkan Engkau. Dan jauhkanlah aku dari akhlak yang buruk. Tidak ada yang boleh menjauhkan aku dari akhlak yang buruk melainkan Engkau juga."

Nota : Rasulullah yang memang berakhlak mulia dan dijamin syurga oleh Allah masih sentiasa berdoa agar Allah membantunya menjauhkan akhlak yang buruk, kenapa kita sebagai umatnya yang memang banyak kelemahan tidak mengikuti contoh yang baginda tunjukkan?

Sya teringat nasihat Ustazah Hindon iaitu Pengerusi Unit Mubalighat di MSSAAS, "Doa yang paling penting disebut dalam setiap doa kita ialah agar ditetapkan iman. Dengan keimanan, hati kita akan terjaga. Hati yang terjaga akan melahirkan kelakuan dan kata-kata yang terjaga. Bila kelakuan dan mulut kita terjaga, insyaAllah banyak keburukan yang boleh dihindarkan...."

Semoga kita tidak lupa untuk memohon dan meminta kepada Allah agar dianugerahi dengan kecantikan iman.

No comments: