Aug 12, 2008

Wasiat Adam

Nabi Allah Adam as berwasiat kepada anaknya Syits dan diperintahkan agar wasiat itu disampaikan kepada anak-anaknya sesudah itu. Wasiat itu ada lima perkara iaitu;


1. Katakan kepada putera-puteramu, janganlah kalian terpaut kepada dunia. Sesungguhnya aku di syurga terpaut dengan yang tidak seberapa, kemudian Allah mengeluarkanku darinya.


2. Katakan kepada mereka, janganlah kalian menurut kehendak isterimu, sesungguhnya aku telah menuruti kehendak isteriku dan aku makan syajarah, namun akhirnya aku menemui penyesalan.


3. Katakan kepada mereka, jika hendah berbuat sesuatu fikirkanlah akibatnya. Kalaulah aku fikirkan akibatnya tentu aku tidak menerima nasib ini.


4. Jika hatimu terpaut oleh sesuatu, tinggalkan saja ia. Sesungguhnya ketika aku makan syajarah, hatiku amat terpaut padanya namun aku tidak kembali sehingga akan ditimpa penyesalan.


5. Bermesyuaratlah dalam segala urusan. Jika aku bermesyuarat dengan para malaikat, tentulah nasib seperti ini tidak akan menimpaku.

No comments: