Aug 18, 2008

Angan dan Nafsu

Telah bersabda Rasulullah SAW :


"Dua hal yang paling aku cemaskan atas engkau; panjang angan-angan dan mengikut hawa nafsu. Sesungguhnya panjang angan-angan itu dapat melupakan akhirat, sedang mengikuti hawa nafsu itu dapat menjauhkan diri dari kebenaran."


Sabdanya lagi;

"Aku menjamin tiga orang dalam tiga hal; orang yang gila dunia, orang yang rakus mengumpulnya dan orang yang kikir harta benda, dengan kefakiran yang tidak akan kaya sudahnya, kesibukan yang tidak ada sudahnya serta kesulitan yang tidak pernah ada jalan keluarnya."


Pada satu hari Rasulullah SAW keluar menemui sahabatnya. Baginda bersabda;

"Adakah antara kamu orang yang ingin Allah hilangkan kebutaan dan memberinya penglihatan? Sesungguhnya orang yang cinta dunia dan panjang angan-angan, Allah akan membutakan hatinya. Sikap zuhud di dunia dan memendekkan angan-angannya tentang dunia, Allah akan memberinya ilmu tanpa belajar dan petunjuk tanpa hidayah."


"Ingat! Akan ada sesudahmu kaun yang tidak akan mendapat kekuasaan melainkan dengan membunuh dan menindas, tidak kaya melainkan dengan sombong dan bakhil dan kesukaannya hanyalah memperturutkan hawa nafsu. Ingat siapa menemukan zaman itu seharusnya dia bersabar atas kemiskinan meskipun dia mampu untuk kaya, dia sabar atas kebencian walaupun dia boleh menyintai, dan dia sabar atas kehinaan meskipun dia mampu untuk berjaya dan semua itu dia lakukan hanya mengharap redha Allah. Maka Allah memberinya pahala lima puluh orang siddiq"


Rsulullah juga pernah bersabda:

"Manusia akan tua dan beruban. Namun bersamanya ada dua hal yang tetap muda. Angan-angan dan cinta dunia."

1 comment:

wanmyzie said...

cinta pada manusia,akan mati.....cinta pada Allah kekal abadi