Jul 8, 2008

Mengingati Mati

Mengingati mati akan dapat membuatkan seseorang tersedar dalam tipuan dunia serta mempersiapkan diri untuk ke akhirat. Adapun lupa pada mati mengakibatkan seseorang tergila-gila dalam dunia syahwat.

Aisyah bertanya; "Ya Rasulullah, adakah seseorang yang dihimpunkan bersama para syuhada?"

Rasulullah menjawab; "Iaitu orang yang mengingati mati sehari semalam dua puluh kali."

Seorang wanita berkata kepada Aisyah tentang kekerasan hatinya. Kemudian Aisyah menjawab; "Banyak-banyakkanlah mengingati mati, tentu hatimu akan lembut." Wanita itu melakukannya sehingga hatinya lembut dan dia datang lagi mengucapkan terima kasih kepada Aisyah ra.

Nota : Mati... sesuatu yang mesti kita hadapi samada cepat ataupun lambat. Bersediakah kita?

Berapa kerapkah kita mengingati mati? Sekali sehari? Sekali seminggu atau sekali sebulan? Atau sebolehnya tak mahu mengingati mati langsung?

Bila disebut tentang mati, ramai yang terdiam Meskipun tika itu sedang ketawa, tapi bila perkataan mati disebut, pasti ada yang terdiam, malah ada yang marah dan tidak suka. Tapi sedarkah kita bahawa itulah yang perlu kita lakukan? Kerana keghairahan menikmati dunia lebih banyak membawa keburukan dari kebaikan.

Hidup di dunia hanyalah sementara. Lalu mengapa kita terlalu mengejar yang sementara ini sehingga melupakan tanggungjawab kita kepada kehidupan abadi kita nanti?

"Ya Allah... Janganlah Kau biarkan diriku hanyut oleh dunia yang melalaikan. Aku lemah Ya Allah... Terlalu banyak kekuranganku... Bantulah aku... bimbinglah aku... jagalah daku... peliharalah daku... Jangan biarkan aku terlena oleh nikmat dunia yang sementara. Lindungilah daku dari kedukaan yang menjauhkan aku dariMu... Berikan aku ketenangan dan kedamaian yang mendekatkan aku denganMu...."

1 comment:

Anonymous said...

alhamdulillah.terima kasih Allah.terima kasih..teruskan tulisan..mdh2an meringankan beban 'hati2' lain yg memerlukan bantuan pengisian.semoga redha Allah sentiasa bersama
-nunwowro