May 20, 2008

Merintih dan Mengadu

Mengadu adalah maksiat bagi orang yang beragama. Bagaimana tidak, ia telah mengadukan perbuatan Tuhan Yang Maha Kuasa kepada hamba yang tidak punya kuasa apa-apa. Alangkah baiknya jika seorang hamba tidak tahan hendak mengadukan bala yang menimpanya, mengadu kepada Allah yang mampu menghilangkan bala. Merendahkan diri dihadapanNya adalah mulia. Mengadu kepada selainNya adalah hina. Dan melahirkan kehinaan kepada sesama hamba amatlah buruk!


(Petikan buku Penenang Hati, terjemahan dari Kitab Mukashafah Al-Qulub)


Nota: Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Kata orang, berkongsi bebanan rasa dengan seseorang akan membuatkan perasaan menjadi lebih lega. Lumrah manusia yang sememangnya hidup dalam kelompok masyarakat, memangnya selalu tak boleh lari dari perasaan mahu berbual, berkongsi cerita, meluah rasa, bergelak ketawa dan berjenaka. Semua itu dilakukan kerana mahu melepaskan sesak di dada walaupun ia hanya untuk seketika.

Terkadang, dalam usaha memulihkan kembali keadaan, ada cerita buruk yang terlepas dari mulut, yang mana kelalaian memelihara percakapan hanya akan menyebabkan ada dosa yang tercalit, tergaris dan terpalit. Setiap dosa yang dilakukan samada besar atau kecil, ia hanya akan menyebabkan hati menjadi semakin keras jika tidak sering dibasuh dengan ungkapan istighfar.

Jika pandai mengatur kata dan bercerita, ia akan dapat menceriakan situasi yang muram. Dapat juga menjernihkan hubungan yang mungkin kusam, menguraikan kekeliruan yang tersulam dan menghalang salah faham dari berterusan. Namun kita hanya manusia biasa yang punya limitation yang kadang tu menjadikan keadaan yang sebaliknya berlaku.

Allah suka kepada hamba yang bergantung hanya padaNya, yang meletakkan harapan dan meminta padaNya, yang menyerahkan segala keputusan dan mengharapkan petunjuk hanya daripadaNya. Mengadulah pada Allah! Memintalah padaNya! Hanya Dia yang mampu menukar takdir yang telah ditetapkan untuk kita. Hanya Dia yang tahu apa yang terbaik untuk kita hambaNya.

"Ya Allah Ya Muhaimin, Engkaulah Tuhan Yang Maha Memelihara, peliharalah aku dari segala keburukan dunia yang melalaikan dan melengahkan. Lindungi daku dari keburukan yang ada dalam diriku dan juga dari ciptaanMu yang lain. Selamatkanlah anggota badanku dari segala perlakuan dosa akibat dari kelalaian dan kelemahanku sendiri.

Bersihkanlah hati dan jiwaku dari segala suara-suara keburukan yang menghanyutkan. Lindungi daku dari sifat dan sikap yang Kau murkai dan Kau benci. Jadikan aku hambaMu yang sabar dengan segala dugaan yang Kau turunkan, yang tabah dengan segala bentuk cabaran yang Kau berikan, yang redha dengan segala ketentuan yang telah Kau tetapkan. Penuhkan setiap sudut hatiku dengan nama indahMu, hiasi setiap sinar yang menyentuh mataku dengan cahaya suci ciptaanMu, enakkan telingaku dengan lunaknya suara puji-pujian terhadap kebesaranMu.

Ya Allah Ya Malikul Quddus.... Kau Penciptaku yang Agung.... Aku serahkan hati dan jiwaku hanya padaMu...."

No comments: