Mar 10, 2009

Tips Hafazan : Disiplin dan ‘Peace-in-mind’

Tips Hafazan # 8

Kita biasa mendengar berita ada penghafaz al-Quraan yang cemerlang dalam berbagai-bagai bidang. Sekadar contoh, pada tahun lalu seorang pelajar Libya yang menghafaz al-Quraan dalam tiga qiraat berjaya mendapat ijazah kelas pertama dalam off-shore engineering di UK. Sebelum itu pada tahun 2004, seorang pelajar hafiz dari aliran sastera yang diterima belajar di salah sebuah kolej swasta terkemuka di Petaling Jaya mendapat semua A dalam A-level jurusan sains. Beliau sekarang sedang meneruskan pelajaran dalam bidang perubatan. Banyak lagi contoh lain yang tidak diuar-uarkan.Tentunya kita tertanya-tanya, bagaimanakah mereka melakukannya?

Antara jawapannya ialah disiplin dan ‘peace-in-mind’. Perbincangan dalam tips #2 disebutkan bahawa penghafazan memadai jika diamalkan dalam tempoh sependek kira-kira 20 minit sehari. Namun begitu, bagaimana kita boleh memperuntukkan 20 minit sehari jika fikiran kita diserabutkan dengan berbagai-bagai urusan harian yang tak berkesudahan, mengejar date-line atau kekurangan masa untuk mengulang kaji pelajaran?. Namun, bagaimana pula orang yang menghafaz tiga qiraat boleh memperuntukkan masa untuk belajar malah mendapat ijazah kelas pertama dalam bidang kejuruteraan?.

Bagi membolehkan kita duduk 20 minit dalam ‘peace-in-mind’, fully concentrated dan undisturbed, kita perlu memastikan segala urusan harian dalam keadaan ‘under control’. Selain daripada keperluan memperuntukkan masa untuk menghafaz, bagi membolehkan hafazan kita berkekalan, ada beberapa rutin yang yang perlu diamalkan (akan dibincangkan kemudian).

Amalan-amalan tersebut, walaupun hanya sedikit tetapi perlu diamalkan secara konsisten. Untuk memperoleh ‘peace-in-mind’, eloklah kita menguruskan rutin harian dan kerjaya kita secara teratur mengikut jadual yang telah ditetapkan, dilakukan sesempurnanya dan pada kualiti yang cemerlang.

Untuk itu juga, cuba fahami dengan secara kritikal dan mendalam mesej yang disampaikan oleh ayat-ayat 34-36 surah al-Israa’ terutamanya dari dimensi pengurusan diri, perniagaan dan profesional. Pendek kata, orang yang berjaya menghafaz al-Quraan adalah yang amat tinggi disiplinnya dalam semua aspek kehidupan. Kata setengah orang, “charity begins at home…”

No comments: